Sega na lega (No Worries, no hurries) - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Elmar Krack - WaarBenJij.nu Sega na lega (No Worries, no hurries) - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Elmar Krack - WaarBenJij.nu

Sega na lega (No Worries, no hurries)

Door: Elmar

Blijf op de hoogte en volg Elmar

20 Februari 2008 | Fiji, Nadi

Big Bula (hallo) voor Iedereen!

Ik weet het nu, nadat ik twee weken lang door de Yasawa- en Mamanuca eilanden in Fiji heb rondgecruist, zeker...ik heb het paradijs gevonden!
De afgelopen 2 weken bestond vooral uit: strand, zee, lekker weer, met af en toe een tropisch buitje, super eten (3x per dag..plus afternoon tea :)) hangmat, cocosnoot, die uit de boom gewaaid was open maken en met een rietje leegdrinken, buladance, snorkelen, hartelijke eilanders, leuke mensen ontmoet. WOW! Ik heb tijdens mijn ontdekingstocht over de wereld wel wat paradijselijk eilanden meegmaakt, maar zoals ze ze hier in Fiji hebben geplaatst bevallen ze me het beste!

2 weken geleden is het alweer dat ik, hier in Fiji aankwam en het was toen redelijk snertweer..uiteraard nog steeds warm, maar goed, na de vlucht gelijk maar even ingecheckt in Nomads Skylodge (nix lodge, gewoon een hostel, wel prima verzorgd trouwens). Daar kwam ik wat mensen in de dorm tegen, waarvan een gast uit de US die me doodleuk vertelde datie al een dag of 8 in Nadi vastzat vanwege een tropische cycloon die een aantal dagen had huisgehouden in Fiji en waarvan we nog steeds de naween voelden. Nadi (= tweede stad van Fiji) is echt een shithole (volgens wat Engelsen die ik tegenkwam) en als ik Nadi met de eilanden vergelijk dan hebben ze helemaal gelijk gehad! Nadi is een stadje wat je een beetje kunt vergelijken met een kleiner plaatsje in bijvoorbeeld Zuid-oost Azie, er is hier weinig te doen en veel mensen werken nog steeds in de suikerindustrie. Maar het is ook de enige plaats, waar je geld kunt halen en zaken kunt regelen voordat je de eilanden opgaat. Iedereen komt hier dan vaak ook voor 1 nacht (als ze aankomen) en 1 nacht als ze weer vertrekken. Zo ik ook. De dag voordat ik de boot naar m'n eerste eiland zou pakken kwam ik in een internet cafe een jongen tegen, die beweerde dat er binnen afzienbare tijd weer een nieuwe cycloon deze kant op zou komen, na een kwartier na meer info het internet afgezocht te hebben, hadden we samen niks gevonden. Dat is mooi natuurlijk, maar dat schept echter wel een band. Het was dan ook grappig om Jason de volgende dag op de boot aan te treffen. Heb de afgelopen 2 weken veel met hem opgetrokken, maar ook met een groep Brazilianen, Zweden en zelfs twee Nederlanders (zeldzaam hier :)).

Wat heb ik precies gedaan: ben van Nadi met de boot vertrokken naar Southsea Island, vandaar naar Waya Lailai, vervolgens Korovou en Tavewa, Wana Taki cruise en Beachcomber Island. Het eerste eiland, meteen ook het kleinste (50m bij 50m), was een geschenk uit de hemel: het regende toen we de haven van Nadi verlieten, maar op het moment dat we de dichter bij Southsea kwamen kwam ineens de zon door en liet het eiland in een prachtig zonlicht schitteren. Iedereen aan boord kon alleen maar 'ah' en 'oh' roepen en dat was dan ook het moment dat wij vol trots opstonden, rondrenden over het dek en riepen dat dit toch echt het eiland was waar wij gingen uitstappen:)...veel onnodig jaloerse mensen achter ons latende..heerlijk!
Je wordt van de grote catemaran opgehaald met een kleiner bootje en richting het eilandje gebracht, waar alle bewoners/medewekers je onthalen met gitaar en traditioneel gezang..elk eiland weer. Het ritueel herhaald zich als je weggaat. Ze zingen met zoveel emotie in hun stem dat menig tourist die weggaat een traantje weg pinkt..ik ook.
Er aangekomen direct maar even de snorkel op en de flippers aan en direct vanaf het witte strand snorkelen door het Koraalrif...nog nooit zo'n mooi Koraal gezien als hier, ze hebben hier ondanks stijgende wereldwijde temperaturen nog geen last van coral bleeching en stervende koralen. Vervolgens een lekker lunch (BBQ) en diner. De volgende dag heb ik mezelf aan boord van een zeilschip 'the Seaspray' gehezen en zijn we de rond de zuidelijke Mamanuca's gevaren. Ook hier weer heerlijk gesnorkeld (bij het eiland waar de film met Tom Hanks, Castaway is opgenomen). Ook een bezoek aan een Fijiaans dorp stond op het programma waar we met een traditionale Kava ceromonie werden onthaald. Dat betekent dat je gehurkt tegenover de chief van het dorp zit en kava drinkt. Kava is een licht narcotische drank (zoals alcohol) en word gemaakt van de wortels van de peperplant..en smaakt ergens tussen slootwater en mierikswortel in, Yammie! Ze hebben me niet tot meer dan een paar cups kunnen verleiden, dat schijnt echt een prestatie te zijn, maar het is dan ook echt niet te drinken.

De dag daarop was het tijd om naar Wayalailai te gaan. Dit is het eerst eiland in de Yasawa groep die ik bezocht heb. Best cool, deze eilanden zijn iets groter en vooral ook hoger (ze zijn van vulkanische oorsprong). Vanaf de top van zo'n berg heb je een geweldig uitzicht, vooral met zonsopgang. Heb dat de volgende ochtend gelijk maar even gedaan..en omdat ik zo handig was geweest om m'n wandelschoenen in Nieuw Zeeland achter te laten (onder het moto '..die ga ik toch niet gebruiken in Fiji'..) heb ik de heuvel met blote voeten beklommen (vanwege modder konden slippers echt niet)..gelukkig heb ik het er zonder bloedzuigers aan m'n voeten vanaf gebracht. Op Waya lailai was het ook tijd om eens echt te gaan snorkelen en wel op een rif in zee. Super gaaf zelfs een aantal rifhaaien van dichtbij (zeg 4m) gezien (eten geen mensen :)).

De sfeer op de eilanden is super laidback en je slaapt met z'n allen in een grote hut, of als je bijvoorbeeld met z'n tweeen bent in je eigen bure (hutje). Vriendelijkheid gaat hier heel ver en mensen doen alles om je thuis te laten voelen. je bent echt onderdeel van de grote familie die op het eiland leeft..zelfs je naam weten ze vaak na een keer voorstellen te onthouden (en dat zijn nogal rare namen voor ze!)
De eilanden zijn alleen bereikbaar via radio telefoon, dus vrijwel geen internet, geen pinautomaten, winkels etc etc. Je wordt hier dus gedwongen om te relaxen en helemaal op te gaan in Fiji-time..als je om 10:00 ergens heen gaat, dan kan dat best om 10:30, of later zijn :)..prima dus voor iemand die vaker te laat, dan op tijd komt ;)!

De dagen erna heb ik in Korovou en Tavewa doorgebracht. Heerlijk gerelaxt, nog een dorpje bezocht en gesnorkeld in een grot. De laatste paar dagen bestonden uit een minicruise van 1 nacht op de Wanataki (prima rondgevaren) en 2 nachtjes chillen op Beachcomber wat normaal gesproken bekend staat als party eiland en ook iets toeristischer, maar daarom niet minder mooi is. Het is op dit moment nogsteeds laagseizoen, dus er waren niet zo veel mensen, dus iets minder party. Vooral het eten en faciliteiten (denk warme douche :)) waren hier weer echt geweldig!

Vandaag afscheid genomen van de mensen die ik heb leren kennen op de eilanden en morgen is het dan weer tijd voor meer Fiji als ik met de lokale bus van Nadi naar Uciwai Landing rijd om nog wat te surfen, voordat het echt tijd word om het vliegtuigje naar het koude Nederland terug te nemen.

Vinaka Waqalevu (super bedankt) iedereen en tot snel! Post nog een laatste bericht als ik weer in NL ben!

E

  • 20 Februari 2008 - 04:55

    Froukje:

    Hoi! Leuk je verhaal te lezen; wist toch bijna niets van Fiji. Het lijkt me dat ik daar toch ook naartoe moet vanwege het snorkelen dat je beschrijft. Wij gaan binnenkort naar Hawaii, en daar is het snorkelen ook super!
    Froukje Akkerman

  • 20 Februari 2008 - 06:36

    Sanne:

    %$#@&*^%$#!!!!! Waarom heb je me niet gewoon ontvoerd daarheen?
    Liefs!

  • 20 Februari 2008 - 07:22

    Zusje Van:

    Als nou al je geld op is van deze reis kan je nog solliciteren bij de Dirk, hoorde ik ;).

    Hoop je snel te zien, vriendje van!

  • 20 Februari 2008 - 07:49

    Mark In Tripoli:

    Hey gozer...alles lekker!! Zo te horen heb je goed vermaak daar op die eilandjes!!Wanneer vlieg je terug dan? Ik ben, inshallah, terug op de 23st van april voor een weekje!! en misschien zelfs met Nour! Hoop dat dat gaat lukken!

    Ciao

  • 20 Februari 2008 - 08:51

    Mirjam:

    Kan je ons allemaal nog jaloerser maken? :) wat lijkt me dat mooi zeg om daar te zijn, als ik hoor hoe al die plekken er daar uit zien! Wow!! heb toevallig net afgelopen weekend met Rem de film Cast Away weer een keer gezien! grappig dat jij dan net rond dat moment daar was! :) Was mr. Wilson nog aangespoeld? ;) Geniet nog ff van je laatste momenten en tot gauw weer in Nederland!
    Liefs Mirjam

  • 20 Februari 2008 - 09:27

    Ivar:

    Hee Swabbie,

    Mooie verhalen, fijn om die te lezen, ookal is het van achter een computer in Amsterdam!

    Geniet nog even!

  • 20 Februari 2008 - 18:35

    Bert En Margreet :

    Fantastisch mooi verhaal. Lijken me eilanden om met pensioen te gaan. Of gewoon een keer te kijken. Zie je gauw weer in Meppel

  • 20 Februari 2008 - 19:38

    Remmeren:

    Dude!

    Het lijkt wel of alle tropische plekken teveel regen hebben :D.. Toch in het vervolg ff wat beter onderzoek als ik ergens heen ga.. Of.... wereldreiziger krack raadplegen! Geniet nog ff ;-)

  • 21 Februari 2008 - 19:31

    Pa En Ma Meppelcity:

    Fijn om te horen dat niet alles verregend was, maar dat je ook veel moois gezien hebt. Lijkt ons ook een keer wat. Geniet nog even van Fiji voordat je weer naar het koude en natte Europa terug vliegt.
    Pa en Ma.

  • 22 Februari 2008 - 19:35

    Ton En Mathilde:

    Hoi, Deze laatste paar weken zijn' echt de slagroom op de taart" Fijn dat je geen cycloon achter je aan hebt gehad! Geniet nog lekker deze laatste dagen, en we hopen je in Ned. weer gauw te spreken.
    Veel groejes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Nadi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2008

Weer terug

20 Februari 2008

Sega na lega (No Worries, no hurries)

06 Februari 2008

Sweet as...NZ!

02 Februari 2008

Nieuws uit Aotearoa, deel 2

27 Januari 2008

Nieuws uit Aotearoa, deel 1
Elmar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 17498

Voorgaande reizen:

01 September 2007 - 01 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: