Sweet as...NZ! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Elmar Krack - WaarBenJij.nu Sweet as...NZ! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Elmar Krack - WaarBenJij.nu

Sweet as...NZ!

Door: Elmar

Blijf op de hoogte en volg Elmar

06 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Auckland

Dat is het nationale stopwoordje hier..alles is Sweet As :)

Om nog even wat tijd te doden, voordat ik naar het tropische paradijs Fiji vertrek..euh heb

de tijd weer handig uitgekozen, want het is er regenseizoen en ze hebben net een tropische

cycloon achter de rug..mmm, heb ik weer!

Anyways!
Nadat Sanne terugvloog ben ik nog wat rondblijven hangen in Auckland, voordat ik de volgende dag naar Waitomo vertrok.

Waitomo is een klein dorpje..en als ik zeg klein, dan bedoel ik echt miniscuul (denk 3 huizen en een hostel). Leuk..euhm alleen wat ga ik hier in hemelsnaam 2 nachten doen? Nou ze hebben hier te gekke grotten waar je al 'Black Water Raftend' doorheen kunt gaan. Wat?! Ja, je gaat dan op een binnenband van een trekker, met een helm, een lamp en een wetsuit (in de grotten is het 10gr) al floatend de grotten door. Wow echt supergaaf, veel gloeiwormen en stalagnieten en tieten. Perfect! De enige andere attractie in het gehuchtje is een gloeiworm grot, maar die heb ik maar even geskipt aangezien er al zo veel wormpjes in de grot waren waar ik was geweest. Goed dag twee..euh, nou heb je er ook nog een mooie track, die je kunt lopen, maar het Department of Conservation (zij beheren dezze paden) had besloten om het pad maar even een upgrade te geven, jammer joh! Tja dan maar even shoppen in de mega grote convenience store, voor het avond eten...dan kom je die winkel binnen en hebben ze een paar schappen met wel 10 artikelen..het is dus een pakje spaghetti met ingeblikte tonijn en tomaten purree geworden. Lekker hoor!

Het was inmiddels al weer tijd voor m'n volgende stop, dus hup de Intercity bus in en uitstappen in het heerlijk naar rotte eieren stinkende Rotorua (van zwavel!). In de omgeving hier kun je zien waar Nieuw Zeeland nou echt uit bestaat en dat is: lava. Veel geothermisch activiteit (vulkanen enzo), veel te zien dus. Prima hostel, lekker veel mensen leren kennen en ookal heb je geen auto (die wil je hebben als je door Nieuw Zeeland reist, alles is zo ver uit elkaar) een ritje regelen met iemand anders die ook naar datgene toe wil als jij, is zo geregeld. Of je moet diegene even helpen om op het idee te komen om de volgende ochtend daar en daar heen te gaan :). Anayways, de volgende dag ben ik naar Wai-o-tapu geweest, dat is een thermisch park, waar je geizers, gekleurde meren en veel dampende grond kunt bewonderen. De geizer wordt elke ochtend 'aangezet' met een stuk zeep..zij maar beweren dat het natuurlijk is. Het excuus was dat de geizer van nature niet zo nauwkeurig is en 1 keer in de 24-48u wat water de lucht in spuit. Mooi hoor, een aantal dingen hier zijn echt
zeeeer de moeite waard: Champagne lake, een meer dat azuurblauw is met rood-tot-oranje
kleurig gesteente, wow! heb nog wat mooie foto's gescoord hier! Toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van mijn chauffeur Kai (best grappig, zijn naam is kip in het Thaisch en eten in het Maorisch ;))Thuis met een Zwitser (Thomasso) lake Rotorua (naam betekent tweede meer) verkent met de Kayak, heerlijk in zon! Dan loop je het hostel binnen (Funky Green Voyager) en dan staat je kamer op z'n kop..eigenaren en medewerkers lopen in en uit..maar waar zijn ze mee bezig en nog belangrijker: WAAR IS M"N BED GEBLEVEN??!!!Eigenaar Gerard vertelde me dat er bedbugs (bedinsecten) waren gevonden...tja dat zijn een soort parasieten die matrassen en kussens gaan zitten en die 's nachts over je lichaam kruipen om te kijken of er ergens nog een lekker bloed te tappen valt. Dat klinkt erger dan dat het is hoor, zoiets als een muggensteek..maar toch..Ze hadden de hele kamer overhoop getrokken, alles afgezocht en de beestjes verwijder met mega stoomapparaat en gif. Alles schoon aan het einde van de dag..toch slaap je niet helemaal zo fijn. Geluk, of geen lekker bloed, mij hebben ze in elk geval niet te pakken gehad. En no worries ze komen niet naar Nederland omdat ze niet overleven in een koud zeeklimaat als de onze! Toch wel apart in Zuid-Oost Azie geen alst van gehad en dan kom je heir in het Westerse Nieuw Zeeland..
'S avonds weer met het halve hostel buiten gezeten en lekker gegeten en gedronken.
De volgende dag was het weer tijd voor wat actie..ik had de smaak van het White water raften (niet te vergelijken met het Black water raften van hierboven) flink te pakken na onze jungel avontuur in Thailand. Euhm alleen dat was toen grade 3, de rivier waar ik hier vanaf ben 'gevallen' is een grade 5 (hoogst categorie, op een 6 mag je niet meer raften) .met een val van een waterval van 7 m..geen grapje! Geweldig, heb er ook een paar mooi foto's van die ik nog ff met jullie wil delen, zie link onder aan bericht.

Weer in de bus en ditmaal op weg naar Taupo, het hard van Nieuw Zeeland. mmm, de gelijkenis met Rotorua is zeer opvallend..alletwee een meer, alletwee redelijk wat toeristen, alletwee leuke hostels en alle twee gelegen in het breekvlak tussen twee grote tectonische platen, wat nogal voor wat aardbevingen etc. zorgt. Prima, met de Thomas de volgende dag om 4:45(am) opgestaan om de bus naar het Tongariro national park te nemen. We gingen daar die dag een track van 20km door vulkanisch landschap lopen. Ongelofelijk mooi was dat zeg, heerlijk. Het was nogal mistig toen we de bus uitstapten, maar dat trok al snel weg en toen we op 2km hoogte stonden konden we heel ver kijken! Wel flinke klim erin (hoe kom je anders zo hoog)..het heette de Devils Staircase en die naam is niet voor niks..zou daar niet graag omhoog klauteren als het nog harder waait..Als je aan de andere kant weer naar beneden huppelt, dan kom je langs allerlei landschappen. Je begint met helemaal niets anders dan rotsen, vervolgens komt er her en der wat gras te voorschijn, daarna zit je in de busch en nog even later bevindt je je in een heus regenwoud..hoezo vulkanisch lanschap is saai???
Tweede dag in Taupo lekker gereaxt met een aantal mensen van het hostel bij de Waikato
rivier. het leuke ervan was dat direct naast de rivier een aantal hot springs naar boven kwamen. Je kon lekker in het lauwwarme water in de rivier liggen om te relaxen. Prima!

Van Taupo ging het al snel naar Napier een stad die na een aardbeving in 1930 totaal
verwoest was. De stad herrees in een ArtDeco stijl (Rem, denk Miami, baby!). Leuk plaatsje aan de Oostcoast van Nieuw Zeeland. Er is een 'mooi' uitkijkpunt in Napier, vertelde men me en daar ben ik dan de volgende dag even wezen kijken..euh..ja..mooi hoor zo'n prachtig uitzicht op een containerhaven..tja..niet echt wat ik had verwacht en als ik een 'prachtige' containerhaven wil zien dan ga ik wel naar Rotterdam of zo. Heb het hostel met vrijwel alleen maar Duitsers, die spontaan Duits tegen je beginnen te kletsen (terwijl ze geen idee hebben of jij ook Duits bent..zucht!) achter me gelaten en ben toen begonnen aan de 7u duurende terugtocht naar Auckland. Daar ben ik nu nog en vanavond (NZ-tijd) ga ik het vliegtuigje in naar m'n eennalaatste bestemming: Fiji, yeah baby! (willen jullie collectief duimen voor een paar zonnestralen?? please!)

Grtjs,

E

Foto's zie: http://www.elmargoesmundo.blogspot.com/

  • 06 Februari 2008 - 08:30

    Femke:

    duim duim duim duim

    ;)

  • 06 Februari 2008 - 10:01

    Maaike:

    geweldig je verhaal, zooo herkenbaar!
    de devils staircase heb ik tijdens een sneeuwstorm gedaan, ik moet zeggen dat was idd heel eng zeker toen we bovenop weer bijna naar beneden waaiden...
    fiji wordt geweldig, witte volkwagenbusjes en vrolijke muziek! is het gelukt met het hostel? groeten vanuit een regenachtig den haag

  • 06 Februari 2008 - 11:09

    Pa En Ma Meppelcity:

    Hopenlijk had je een goede vlucht naar de fiji eilanden. We zullen voor je duimen dat je als een neger terug komt.
    Hier regent het pijpe stelen.
    Veel plezier met heel veel zon! Lfs.uit meppelcity.

  • 06 Februari 2008 - 15:16

    Hugo:

    Wat een goede verhalen weer! Geniaal. 7 meter naar beneden in een rubber bootje, groot gelijk!

    Fijne vlucht, tot snel,

    Lidewijde en Hugo

  • 06 Februari 2008 - 15:37

    Remmeren:

    Tuurlijk duimen we mee, alleen heb ik het vermoeden dat ik wat aan de late kant ben daarmee angezien je misschien al wel geland bent in Fiji.

    Doe nog maar een lekker kleurtje op zodat je ons straks allemaal de ogen uit kan steken!

    Ciao!!

  • 06 Februari 2008 - 17:40

    John:

    duimen duimen duimen!

    Een troost hier is het heel lekker weer NIET dus. Veel plezier

    Gr John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2008

Weer terug

20 Februari 2008

Sega na lega (No Worries, no hurries)

06 Februari 2008

Sweet as...NZ!

02 Februari 2008

Nieuws uit Aotearoa, deel 2

27 Januari 2008

Nieuws uit Aotearoa, deel 1
Elmar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 17498

Voorgaande reizen:

01 September 2007 - 01 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: